Stop Ribkradji

Sportex Black Pearl

Sportex black pearl_4Crni Biser

Sa zadovoljstvom sam prihvatio redakcijski zadatak testiranja Sportexovog štapa Black Pearl, noviteta za 2012. godinu. Proizvode ove firme veoma cenim, a već nekoliko godina za teži ribolov koristim model Black Arrow. Black Pearl serija, čija paleta obuhvata 12 modela dužine od 210 do 310 cm i težina bacanja od 20 do 80 grama, predstavlja nastavak koncepta Black Stream serije, koja nikada nije predstavljena u ovom magazinu, pa nam to daje za pravo da sada detaljno predstavimo njenu “naslednicu”. U test svrhe sam “maltretirao” model dužine 270 cm, težine bacanja 40 g (tolerancije 35-53 g), kao nešto najprimenjivije za naše vode u kontekstu srednjejakog varaličarenja štuke, smuđa, bucova i manjeg soma.

Po tvrdnjama proizvođača, Black Pearl u odnosu na prethodnika predstavlja korak dalje. Vizuelna sličnost sa prethodnom serijom je očigledna, karakterističan vitki crni blank sa jarko žutim segmentom odmah upada u oči. Međutim, čim se štap detaljnije pogleda vide se određene razlike. Rukohvat je, kao i kod Black Streama, urađen od penaste gume, ali se halter ne navrće odozdo na gore, već je integrisan u gornji deo rukohvata i navrće se na dole. Pouzdano i čvrsto drži mašinice sa kojima sam ga isprobao, vrlo je udoban i ne odvrće se prilikom korišćenja, što je boljka nekih štapova kod kojih je ovako rešen. Donji deo rukohvata je ergonomski oblikovan i vrlo udoban, podeljen na dva dela, između kojih je deo blanka. End kapa je metalna, lepo uklopljena, sa ugraviranim nazivom firme. Ja, istina, ne volim ovakva rešenja, jer mi – a verovatno i ribama – smeta zvuk koji nastaje pri spuštanju štapa na tvrdu podlogu. Ipak, ceo taj donji segment je, po meni, lepše i elegantnije urađen nego kod Black Streama.

Štap, kao i cela serija, ima osam karika, jednu manje u odnosu na Black Stream, što pozitivno utiče na njegovu težinu i brzinu. Kozmetički, osim jarkožutog dela, tu su i istom bojom urađene “tribal” aplikacije, koje lepo pristaju uz blank. Spoj gornjeg i donjeg dela je “trn”, koji sigurno i u dovoljnoj dužini naleže, te pouzdno drži. Moguće je da će vam se desiti situacija da taj spoj na suncu “zabrekne” i da je segmente teško razdvojiti, što nikako ne treba rešavati silom, već je dovoljno spoj potopiti u vodu i rashladiti.

Sportex black pearlŠtap je po kataloškim podacima težak 183 grama, lepo leži u ruci, vrlo je lagan i prilično brz. Balans nije idealan, tj. malo “vuče” vrhom, ali taj problem nije izražen i po potrebi se lako rešava manjom intervencijom i dodavanjem balansa na kraju štapa. Meni je bio u gotovo idealnom balansu sa Shimano Spherosom 4000 i sa Ryobi Navigatorom 4500.

Tehničke karakteristike i estetika su bitne, ali svakako nisu ono najvažnije; mnogo je važnije kako se taj štap ponaša na vodi, šta sve može i gde su mu limiti. Da bih sve ovo proverio svojski sam se potrudio da štap isprobam na više različitih voda i u lovu različitih vrsta riba različitim tehnikama.

Prvo što sam probao je da tresem i savijam štap. Njegova brzina je sasvim zadovoljavajuća za pecanje džigovima, za šta mi se odmah učinio idaalnim, ali daleko od toga da je prekrut i da se njime ne mogu upražnjavati i druge tehnike pecanja. To sam i u praksi potvrdio već na prvom izlasku. Kratko večernje voblerisanje na Dunavu pokazalo je da Black Pearl sasvim lepo baca, vodi i oseća voblere koje za smuđa najčešće koristim, a oprobao sam ga sa Rapalom Shallow Shad Rap 8 i 9, Originalom 13, Storm Thunderstickom, Smithwick Rattlin Rougeom… “Upis” je donelo sporo vođenje Shad Rapa od 9 cm, udarac je bio blag ali se jasno osetio, umerena kontra je ribu sigurno zakačila, a uprkos koprcanju u priobalju, smuđarak od cca 40 cm nije spao sa udice.

Par dana kasnije Black Pearl sam isprobao u lovu bucova sistemom od dva velika strimera (“Mujin moćni strimer”), gornjeg neotežanog i donjeg, vezanog na žici sa nelivenim olovom od dvadesetak grama. Sportex je ovu kombinaciju odlično, daleko i prilično precizno lansirao i sa lakoćom je podnosio i ultrabrzo vođenje u najjačoj struji. Ubrzo je usledio prvi napad bucova i promašaj, a potom i precizniji udarac i kačenje. Štap je u veoma jakoj struji lepo amortizovao begove ribe teške oko kilogram, a rezerva snage je bila i više nego dovoljna. Kao završni deo testa snage, bucova sam, kada se smirio, namerno podigao “na štap” i položio na meku travu u priobalju. Black Pearl je to odradio bez ikakvih problema.

Naredni test je bio lov soma kašikama i voblerima na stajaćoj vodi. Black Pearl u ovoj gramaži sasvim sigurno nije alatka dorasla ciljnom lovu krupnih somova, ali pošto pecamo u Srbiji, gde je prosečna lovna težina ove vrste nažalost debelo ispod 10 kg, ovakav štap može da posluži i u te svrhe. Bilo je uživanje voditi voblere dubokoronce i srednjeronce od 7 do 12 cm, ali somovima se oni nisu dopali. Potom su na red došle kašikaste varalice u rasponu od 20 do 40 grama, koje je štap daleko izbacivao, a vibracija i kontakti sa dnom i preprekama su se sasvim lepo osetili. Uskoro je usledio i prvi nerealizovan udarac na Lav Spoon MD od 68 mm i 30 grama. Ista varalica je nešto kasnije ponovo stala, a posle snažne kontre Sportex je ostao savijen! Som nije bio krupan, taman oko našeg proseka, štap se lepo savijao i amortizovao pumpanja. Cela borba je bila pravo uživanje, kontrola ribe potpuna, a osećaj mnogo lepši nego da sam koristio teži pribor. “Slinavac” je bio dug 83 cm i po mojoj proceni težak nešto preko 4 kg, a odmah po slikanju je pušten (što možete videti ako na You Tube u polje za pretragu ukucate “Som 83 cm C&R”).

Sportex black pearl_2 Sportex black pearl_1Prvi porast Dunava sam iskoristio da isprobam “Bisera” u ciljnom lovu smuđa silikoncima u toku srednje snage, za šta mi je i pored svoje univerzalnosti delovao najprikladnije. Štap je dobro prenosio sve informacije, pad varalice na dno se osetio jasno i pravovremeno, kao i svi drugi kontakti sa preprekama, bilo da sam kucao po kamenjaru u priobalju Orkinim Kosačem od 14 cm na glavi od 14 grama (ukupna težina 21 gram), bilo da sam forsirao zonu dalje od obale i dublje delove, u koje sam spuštao Šed-Tvistera “petnaesticu” na glavi od 25 grama (ukupna težina 32 grama). Najteža kombinacija koju sam bacao je šed-tvister 17 na glavi od 28 grama (ukupno 41 gram), kod izbačaja se osećalo da štap radi i donjim delom, pri vođenju je vrh bio malo povijen, ali moglo se sve korektno odraditi. Teže kombinacije ne preporučujem, a i sam štap za njih nije napravljen. Da sve ne ostane samo na isprobavnju kombinacija težina, pobrinuo se smuđ koji se, kada sam sa test varijanti prešao na optimalnu težinu sistema (glava od 19 grama + Kosač 14 cm), zaleteo posle dvadesetak provlačenja. Udarac je bio oštar i silovit, tako da se struna potpuno opustila! Odreagovao sam momentalno snažnom kontrom i uspeo da ubodem ribu koja se divno borila i lepo savila Sportexa. Nisam žurio, tako da je izvačenje potrajalo 2-3 minuta, a užitak je bio savršen. Metar je pokazao 60 cm, a vaga 2,5 kg. Na ovom izlasku sam štap pošteno izmaltretirao vadeći iz nabujalog Dunava nekoliko većih grana prilikom čupanja silikonaca zapalih među kamenje. Pošto nisam bio nežan, video sam da može podneti i ekstremna opterećenja i moje poverenje u njega je znatno skočilo.

Sportex black pearl_3Pošto se test period poklopio sa periodom velikih vrućina, Black Pearla nisam overio i štukom, ali sam zato odvojio pola sata i provrteo arsenal iz “štučje” kutije. Tvič vobleri od 10 do 14 cm mu nisu predstavljali problem, sa kašikama se već pokazao, a spinerbejti dimenzija primerenih našim vodama i štukama mu takođe nisu zadavali probleme. Štap bih po varalicama koje može da baca i snazi u borbi sa zadovoljstvom poneo na jezero Joca, za veće plitkoronce, swimbaite, veće površince i spinerbejte. Tamošnje prosečne štuke (za druge vode krupne) bi svakako savladao, a doživljaj u borbi bi bio odličan.

Ovaj štap može biti odličan i za lov krupnijeg basa, pogotovo na težim terenima, gde treba jaku ribu izvesti iz najgoreg krša (Borovik!). Isprobao sam ga u bacanju i vođenju neotežanih većih guma (Dinger 5″ i 6″, Zoom Super Fluke 5″ i Bass Assasin 5″ i 7″, Mighty Bug 4 1/2″, Manns Shadow…..) i pokazao se sasvim solidno, iako krupnog basa nisam prevario.

Kada se sva iskustva saberu, Sportex Black Pearl od 2,7 metara t.b. 40 g mogu oceniti kao sasvim dobar štap, brz, a ipak ne prekrut, sa lepom krivom savijanja, skladne spoljašnjosti, sposoban da odgovori svim osnovnim zahtevima srednjeteškog varaličarenja na našim vodama. Univerzalnost primene, uz prihvatljivu cenu od oko 105 € i desetogodišnju garanciju na blank koju Sportex daje, po meni su sasvim dovoljan razlog da, ukoliko tražite štap za nevedene namene, razmislite o kupovini ovog “Crnog Bisera”.

Piše: Miloš Elek

Objavljeno u magazinu “Spin & Fly”, 2013.