Stop Ribkradji

LAV MD Trgec – Teški metal, naš a svetski!

Ideja za konstrukciju ovakve varalice javila se pre oko godinu dana na Drini, dok je Dragan (vlasnik firme Lav MD) pecao sa drugarima i pričao o univerzalnoj varalici. Ideja da to bude metalna glavinjara, koja se može voditi na mnogo različitih načina, kroz različite vodene slojeve i dubine, nametala se sama po sebi… Narednih meseci se eksperimentisalo sa oblikom lima, otežanjem; pecalo, menjalo, usavršavalo… Sve dok se nije iskristalisao oblik koji u vodi daje savršene vibracije.

Testiranja varalice su krenula u drugoj polovini ove godine. Među prvima koji su počeli da uspešno love na Trgeca bio je sam konstruktor Dragan, koji je nakon niza ulova imao i dan za pamćenje. Naime, za jedno popodne ulovio je na Trgeca na Zapadnoj Moravi mrene od 4,8 i 3,2 kg, soma od oko 15 kg i nekoliko bucova težine 3-6 kg, ulov kakav se na našim vodama dešava možda jednom u životu.

Sredinom septembra i ja dobijam nekoliko Trgeca dužine 75 mm i u nekoliko težina između 28-45 g, u dva dekora: srebrno telo sa crvenom glavom i tamnosivkasto telo svetlijeg stomaka sa izraženim prizmatik očima. Odmah sam primetio da je varalica urađena besprekorno. Metalno telo je sa olovnim otežanjem i ima konturu ribe, varalica je masivna i može se daleko baciti, splitringovi i trokrake su dobrog kvaliteta i nema potrebe menjati ih…

Vatreno krštenje na DTD kanalu

Prvi test Trgec je imao na DTD kanalu kod brane Kajtasovo. Već posle nekoliko zabačaja uviđam da veoma dobro vibrira u vodi i perfektno sluša komande štapa i mašinice. Izmenjao sam brzo sve tri pozicije kačenja i uvek je lepo radio, uz menjanje jačine vibracije (kačenjem bliže glavi varalice dobija se slabija vibracija i pliće zaranjanje). Dosad sam isprobao mnogo različitih modela glavinjara i njihova mana je, generalno, lenjost prilikom povlačenja, tako da ribolovac često mora da jače cimne štapom da bi se varka pokrenula iz dremeža i pravilno provibrirala. To sa Trgecom nije slučaj. Izuzetno vibriranje koje proizvodi u vodi čini ovu glavinjaru posebnom. Trgec pod dobrim uglom zaranja, ne prevrće se i radi i u samom propadanju ako je zategnuta struna. Lako se vodi i konstantno vibrira, može se povlačiti i ravnomerno i valovito (diži, spuštaj…), može se raditi i vertical jigging. Prilikom tog kratkog upoznavanja stigao je i prvi ulov u vidu smuđa meraša.

U dubinama Ebra

Uskoro se ukazala idealna prilika za testiranje Trgeca, jer sam se, zahvaljujući Saši Valentiću i redakciji lista Ribolov, obreo na Ebru, u Španiji. Jedva sam čekao vodu sa izrazito jakom turbulencijom, gde bi težina i vibracija Trgeca došle do punog izražaja. Za sedam dana boravka u tom ribolovnom raju dobio sam na njega veliki broj smuđeva i somova. Poslednji dan je bio pravi dokaz njegove lovnosti. U kratkom vremenskom periodu imao sam seriju od šest smuđeva, od kojih su četiri bila između 3-4 kg! Udarci su bili energični i jaki, a smuđevi su ga gutali kao da im je sudnji dan. Tada sam dobio sa obale i jednog soma u propadanju, jednog na diži-spuštaj, a dva velika su mi otišla. Oštre školjke ne praštaju ni najmanju grešku ribolovcu, a veliki somovi to dobro znaju i odmah špartaju u tom pravcu. Sale me je više puta upozoravao da je sa obale nemoguće izvaditi veću ribu od 20 kg, ali ko ne proba neće nikada ni saznati.

Uvek i svuda

Bio sam prezadovoljan radom i lovnošću Trgeca, kako na Ebru tako i na domaćim vodama na kojima sam ga testirao. A testiran je na Dunavu (obala, čamac), kanalu DTD kod same brane Kajtasovo i kod šlajzova (obala, čamac), kod mlinova i na prelivima na reci Karaš, na brzacima i na ušću Nere, na Belocrkvanskim jezerima. Na pojedinim mestima voda je bila prilično plitka, a čak i tu je Trgec uspešno prolazio i slušao komande koje sam mu slao preko štapa. Lovio sam i po izuzetno jakom vodostaju, po normali, mutnoj i veoma bistroj vodi… Upravo pri bistroj vodi sam nedavno ulovio dve veoma lepe štuke (68 i 70 cm), i to jednu za drugom. Obe su krenule na varku i ona brža ga je zgrabila. Nakon što sam je izvadio, uspeo sam da prevarim i njenog parnjaka, samo drugim uglom vođenja varalice, u trenucima dok je, čini se, riba još bila zbunjena onim što se oko nje događalo. Trgec je lovio i u tišacima i u brzacima, na prelivima, u velikim dubinama kod brana… Često su mi smuđevi i somovi kupili varalicu kada sam je vukao pored samih tišaka, gde uopšte nema struje, kao i pored kamene obale, na oko 2-3 metra od nje. Ribe sam dobijao ujutru, u samo podne, u smiraj dana, ali i noću do 21 h. Ulovio sam mnogo različitih riba, a prednjače smuđevi sa dvadeset i dva komada (od 30 do 65 cm ), zatim štuke sa osamnaest (30-70 cm), pa dvanaest somova (55-110 cm), pet bucova (30-48 cm), dva lepa klena od 41 i 43 cm…

Kada riba radi, uporedo isprobavam više varki i tako dolazim do prilično objektivnih podataka o lovnosti. Tokom testiranja Trgeca uvideo sam da je i onih dana kada je na vodi vladalo mrtvilo Trgec znao da donese ulov. Verujem da je to zbog izuzetne vibracije, na koju somovi iz mog kraja nisu navikli. Kao da im je stvarao nervozu koja ih tera da eliminišu nepoželjnog uljeza.

Imao sam i mnogo promašaja i spadanja, ali sve su to događaji koji podižu adrenalin i već sledeći zabačaj je sa punom koncentracijom, jer u svakom momentu očekujete udarac. Znajte i to da svaka vrsta grabljivice uzima određene varke povlačene na način koji njoj najviše odgovara, pa se i tome treba povinovati i imati taktiku i način vođenja za svaku od njih.

Zaključak

Trgece sam zaista “muški” testirao. Posle nebrojenog udaranja po stubovima, stopama, kamenju, te nakon kontakta sa zubima somova, štuka i smuđeva, poprilično sam ih ogulio, ali sam i sa takvima sasvim dobro lovio. Tako se potvrdilo da je ovoj glavinjari glavno oružje njeno izvanredno vibriranje i sve osobine koje sam u početku teksta naveo.

Trenutno Lav MD proizvodi ovu glavinjaru u dužini od 75 mm i dve gramaže, od 28 i 35 g, a u pripremi su i težine od 45 i 60 g, kao i modeli dužine od 50 i 62 mm, takođe u tri ili četiri težine svaki. Sve to u čak trideset i šest dekora.

Na osnovu svega nabrojanog, tj. mojih rezultata i rezultata kolega ribolovaca koji su u ovoj polusezoni lovili Trgecom, kao i činjenice da su u pripremi manji modeli koji će, uveren sam, odlično loviti i sitnije grabljivice poput klena, grgeča i pastrmke, mogu da tvrdim da će Trgec biti hit naredne sezone!

Vidimo se na vodi,

Tibor Mesaroš – Toblerone

Objavljeno u magazinu “Spin&Fly”, br.8, 2011.